CROSSFIT – trening siłowo-wytrzymałościowy

articles_711b554dfbf107c1f955ea91760518d1_article_day

Crossfit to program treningowy, który pozwala rozwinąć ogólną sprawność i adaptację do różnego rodzaju treningów. Dzięki specyficznym bodźcom wysiłkowym stosowanym w crossficie, możliwy jest efektywny rozwój wytrzymałości siłowej, dynamiki, szybkości, gibkości, koordynacji, równowagi, a także siły i masy mięśniowej. Z tego względu crossfit cieszy się coraz większą popularnością, dlatego specjaliści od żywienia nie przechodzą od tego obojętnie – zajęli się strategią żywieniową i właściwym nawadnianiem dla trenujących crossfit. 

Krótko o treningu:

Program opiera się na wykonaniu określonego treningu dnia, tzw. WOD-a [Workout of the Day]. jest to bardzo intensywna praca mięśni, która polega na wykonywaniu kolejno po sobie układu ćwiczeń, tj.:

  • podnoszenie ciężarów
  • ćwiczenia trójboju siłowego (przysiady, wyciskania, martwe ciągi)
  • bieganie
  • ćwiczenia gimnastyczne.

Wysoka intensywność ćwiczeń sprawia, że czas ćwiczeń jest stosunkowo krótki i trwa od 5 do 30 minut, jednocześnie wpływając zarówno na wzrost masy mięśniowej i wydolności tlenowej, jak i na redukcję tkanki tłuszczowej. Sprawiło to, iż zainteresowanie crossfitem jest w różnych środowiskach – coraz częściej tą formę treningu stosują osoby trenujące sporty walki, wojskowi, a także młodzież, czy osoby, które nie mają dużo czasu na treningi na siłowni.

Jaką dietę proponują autorzy programu crossfitowego? Najczęściej jest to dieta paleolityczna, które głównym założeniem jest stosowanie takich nawyków żywieniowych, jakie mieli ludzie przed przyjęciem osiadłego trybu życia. Dieta ta nie zawiera zatem produktów zbożowych, roślin strączkowych, ziemniaków, przetworzonego cukru oraz mleka i jego przetworów, a jej podstawą jest mięso, ryby, owoce morza, warzywa, owoce, orzechy, miód, naturalne tłuszcze, zioła i przyprawy. Autor diety motywuje to tym, że ludzki organizm nie zdążył się przyzwyczaić do nowych zachowań żywieniowych ludzi, dlatego powrót do diety naszych przodków ma zagwarantować zmniejszenie ryzyka chorób cywilizacyjnych, takich jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, otyłość. Mimo wszystko jest to dieta, której podstawę stanowi białko zwierzęce – owszem, sportowcy mają zwiększone zapotrzebowanie na białko, ale ilość, która jest zalecana w diecie paleolitycznej, wykracza poza normę w niebezpiecznej ilości. 

Wniosek jest taki, że dieta powinna być zawsze dostosowana indywidualnie do osoby trenującej, biorąc pod uwagę płeć, wiek, aktywność fizyczną, stan zdrowia oraz skład ciała.

Jedno przemyślenie na temat “CROSSFIT – trening siłowo-wytrzymałościowy”

  1. ~Kasia pisze:

    Ja muszę mieć jakąś specjalnie dostosowaną dietę, bo robią mi się straszne..takie męskie mięśnie przy zwyczajnym treningu:(

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>