Dlaczego mimo odpowiedniej ilości godzin snu, nie wysypiam się?

woman_laptop_729-620x349-300x168

Czy zastanawialiście się czasem, dlaczego mimo przespania odpowiedniej ilości godzin snu, wstaliście niewyspani, z podkrążonymi oczami, bez siły na nic, nie wspominając o porannym rozciąganiu? Jeśli tak, to przypomnij sobie co dzień wcześniej jadłeś na kolację? Lub nawet nie kolację, tylko co po prostu podjadłeś przed snem?

Otóż zbyt późna kolacja, albo nawet niewinna (ale słodka i/lub tłusta) przekąska zjedzona 1-2 godziny przed położeniem się spać, ma ogromny wpływ na jakość naszego snu, ponieważ cukier i tłuszcz to wrogowie dobrego snu!

Od dłuższego czasu to węglowodany, a nie białko, są zalecane na kolację – i słusznie, bo to właśnie one wpływają na dobry sen poprzez wydzielanie serotoniny, hormonu szczęścia, który wpływa na dobry sen! Jednak sęk w tym, jakie węglowodany wybrać i o której zjeść ostatni posiłek.

Zbyt tłusty posiłek, posiłek obfity w cukry proste, a do tego zbyt późna godzina posiłku przyczyniają się do tego, iż układ trawienny cały czas działa na wysokich obrotach, a organizm zamiast się regenerować, pracuje razem z nim. W efekcie, nawet po 8-9 godzinach snu czujemy się zmęczeni, zamiast tryskać energią – a szkoda :)

Zrezygnujmy zatem z chipsów, słodyczy, a nawet ze słodkich gazowanych napojów w godzinach wieczornych, kolację jedzmy 2-3 godziny przed snem, najlepiej w postaci węglowodanów złożonych, a wszystko to wyjdzie nam na dobre!

A co jeszcze, oprócz diety, wpływa na jakość snu? 

  1. zbyt duża aktywność fizyczna przed snem – organizm powinien się wyciszyć
  2. zbyt duża ilość kofeiny spożyta w ciągu dnia
  3. nadmierne skupienie, myślenie o dniu poprzednim lub następnym
  4. stresujące sytuacje, które wybudzają z głębokiego snu, często nawet nieświadomie
  5. zarywane noce, odsypianie w ciągu dnia
  6. zła wentylacja w pomieszczeniu, zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura (optymalna temperatura w sypialni do ok. 18 st.C, czyli 2-3 stopnie mniej niż w pokoju dziennym).

Ps. Nieprawidłowa regeneracja organizmu podczas snu, prowadząca do niewyspania, przyczynia się z kolei do wielu innych schorzeń i dolegliwości.

Znalezione obrazy dla zapytania skutki niewyspania

Opłaca się dbać o prawidłową porę oraz jakość ostatniego posiłku? Na pewno się ze mną zgodzicie, że tak :)

24 przemyślenia na temat “Dlaczego mimo odpowiedniej ilości godzin snu, nie wysypiam się?”

  1. ~Krysia_Ros62 pisze:

    Długo byłam bardzo zmęczona! Zaczęłam się zdrowo odżywiać:) Pomogła mi w tym aplikacja kcalmar. Gotuję z nimi, zaczęłam uprawiać sport i śpię po 6godzin dziennie! Jest o niebo lepiej!

  2. ~tatanka pisze:

    no fajnie fajnie ale wytłumacz to 3 miesięcznemu bąblowi,że mama potrzebuje te 6h snu ciągiem :P I co teraz? Czekac aż sie bobo ustabilizuje ? Trening po cc nie jest efektywny jak przed ciążą , mama obolala, niewyspana i nieregularnie ćwiczy bo dziecko nie zawsze ma ochote na mamy trening ;)

    1. kath pisze:

      To jest całkowicie inny temat :) Mając malucha w domu należy się po prostu do niego dostosować :P

  3. Bardzo podoba mi się obraz. bardzo klarownie

  4. ~tomek pisze:

    bardzo pomocny blog
    zapraszam na swój
    http://filmowyzbiornik.blogspot.com/
    recenzje filmów i seriali trailery i soundtracki ZAPRASZAM!!!!

  5. Ja zauważyłam, że mam problemy ze snem (często się budzę, śpię płytko, mam jakieś dziwne koszmary) na ok. 4 dni przed jakąś niedyspozycją typu przeziębienie. Taki osobisty bioindykator;)

  6. ~3m pisze:

    Czy od słodyczy można się uzależnić? Bo właśnie mam wrażenie że jestem od nich uzależniona. Walczę z tym ale ciągle upadam :(

    1. kath pisze:

      Słodycze (a konkretnie cukier, smak słodki) uzależniają podobnie jak alkohol i nikotyna. Walka z takim nałogiem jest ciężka, ale należy być wytrwałym i dążyć do celu :)

  7. Dziekuje za zdjecie !

  8. Bardzo podoba mi się obraz

  9. ~Katarzyna pisze:

    Bardzo ciekawy wpis :)
    Ja próbowałam tych wszystkich rzeczy i widziałam rzeczywiście różnicę. Jednak cały czas bolał mnie kręgosłup.
    Stwierdziłam, że chyba nie ma innego wyjścia jak zmiana łóżka. Kupiłam materac ortopedyczny i mam nadzieje, że teraz moje pleca nie beda odmawiały mi posłuszenstwa :)

  10. ~Ania pisze:

    Może warto zrobić badania? Ja też byłam wiecznie zmęczona i z badań krwi wyszło, że mam niedobór żelaza. Polecam to sprawdzić.

  11. ~Killjoy pisze:

    Studenci pokochają ten wpis.

  12. Bardzo pomocna rada, mam słabość do chipsów i wiedziałam, że nie należą one do tych najlepszych pomysłów, natomiast jeśli chodzi o wieczorne podjadanie oraz o ich „nocne” działanie na organizm to dopiero teraz otwieram oczy i napewno już ich nie wyrzucę, a po prostu wywalę z jadłospisu na dobre. Lepiej późno niż wcale, dzięki ; ) Pozdrawiam serdecznie! : )

  13. Od słodyczy można się uzależnić?

  14. Ja próbowałam tych wszystkich rzeczy i widziałam rzeczywiście różnicę.

Odpowiedz na „~psychotest dla kierowcowAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>