Dlaczego sen jest taki ważny?

z11292182Q,nauka

W dzisiejszych czasach bardzo często chodzimy niewyspani – a to z powodu dłuższego przesiadywania przed tv, a to z przepracowania, czy zbyt długiej nauki. Jest wiele przyczyn niewyspania, ale wszystkie prowadzą do jednego – do wyczerpania organizmu, za czym kryje się wiele dolegliwości.

Co dokładnie powoduje permanentne niedospanie?

1. Mózg nie ma „siły”, by prawidłowo funkcjonować.

Podczas snu mózg się regeneruje, a dokładniej regenerują się neurony w korze mózgowej oraz w płatach skroniowych, które odpowiedzialne są za mowę. Często objawia się to niechęcią do podejmowania rozmów. Ponadto, podczas snu tworzą się nowe połączenia między neuronami (komórkami nerwowymi), które między innymi przydają się do rozwiązywania problemów oraz podejmowania ważnych (spontanicznych) decyzji.

2. Poziom cukru we krwi normuje się znacznie wolniej.

Organizm, gdy jest niewyspany, trudniej sobie radzi z obniżaniem poziomu cukru we krwi, ponieważ zwalnia się jego metabolizm. W konsekwencji powoduje to m.in. przybieranie na wadze (przyrost tkanki mięśniowej) oraz większe ryzyko cukrzycy.

3. Większe prawdopodobieństwo chorób serca.

Podczas gdy jesteśmy niewyspani mamy wyższy poziom kortyzolu – hormonu stresu. Powoduje to nie tylko złe samopoczucie, które „widzimy gołym okiem”, ale także przyspieszony rozkład białek, tłuszczów i węglowodanów, co wyniszcza organizm i zwiększa ryzyko nadciśnienia, a co za tym idzie – zawału.

4. Negatywny wpływ na wygląd.

Po pierwsze przybieranie tkanki tłuszczowej. Spowodowane jest to podwyższeniem poziomu greliny, która odpowiedzialna jest za uczucie głodu (im więcej greliny, tym większy apetyt) oraz obniżeniem poziomu leptyny, która z kolei odpowiedzialna jest za uczucie sytości (im mniej leptyny, tym mniejsza sytość). Skutki są oczywiste :) Gdy jesteśmy niewyspani po prostu jemy więcej i gorzej.

Po drugie niewyspanie powoduje podkrążone oczy, sińce i opuchnięcia. Jet to efekt zmiany zawartości wody w skórze – czerwone naczynia krwionośne stają się wyraźniejsze, co powoduje sinawy odcień. Zbyt mała ilość snu powoduje również suchość i pieczenie oczu, przez co często musimy je pocierać, a to jeszcze bardziej pogarsza ich wygląd – no i co z naszym pięknym makijażem? :)

 

Dziewczyny, i chłopacy :), co jak co, ale o wygląd chyba dbacie? :) Tak więc moja rada – wysypiajcie się! :)

 

PS. Oczywiście nie bierzemy przykładu ze wstawionego przeze mnie zdjęcia ;)

4 przemyślenia na temat “Dlaczego sen jest taki ważny?”

  1. ~Ania pisze:

    Właśnie dlaczego sen jest taki ważny? Dziwne to wszystko. Nawet jak śpie 7h to czasami jestem niewyspana;c. Pozdrawiam :)

    1. kath pisze:

      Optymalna ilość snu to ok. 8-9 h – tyczy się to osób dorosłych (dzieci – 10 h, osoby starsze – ok. 6 h).
      Ale wszystko zależy od naszego trybu życia, od intensywności oraz od pory chodzenia do łóżka, bo inaczej się wysypiamy, gdy śpimy w godzinach 23-7, a inaczej w godzinach 3-10.
      Czasami również budzimy się wyspani po krótkim okresie snu, ale w dzień bierze nas zmęczenie, a czasami odwrotnie – budzimy się niewyspani, ale w dzień „rozkręcamy się” i jesteśmy pełni energii.
      Jeśli kilka nocy śpimy za mało, to jedna przespana nocka nam tego nie wynagrodzi, dlatego starajmy się być regularni :)

      Wszystko zależy od wielu czynników :)

  2. świetne wpis! śpioch dziękuje ;)

  3. ~kornelia pisze:

    w dzisiejszych czasach cudem jest chyba wyspać się… każdy gdzieś goni, a zdrowie odkłada na później

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>