Pora na pora – jedzmy na zdrowie!

Mniej więcej o tej porze, rok temu, pisałam o produktach, które wzmacniają naszą odporność, przez co są bardzo cenne w tym trudnym dla nas okresie, jakim jest jesień. Co prawda tegoroczna jesień jest piękna – słoneczna, z odrobiną deszczu, ale mimo to można łatwo stracić czujność i nabawić się infekcji, czy wyziębienia organizmu.

Jak wiadomo, najlepsze w podnoszeniu odporności są warzywa, ale dziś chciałabym głównie skupić się na porze, który jest mało doceniany i zazwyczaj wykorzystywany jedynie jako włoszczyzna do rosołu.

Por, podobnie jak czosnek i cebula, należy do warzyw o ostrym, piekącym smaku i intensywnym zapachu, co może niektórych odrzucać. Warto jednak poznać takie kombinacje z porem, które zminimalizują „nieprzyjemności” z nim związane i zachęcą do regularnego spożywania pora.

Dlaczego tak do tego zachęcam? Sami zobaczcie :) 

Zacznę od wartości odżywczej pora:

W tych 30-paru kaloriach, jakie dostarcza nam 1 sztuka pora mieści się ogrom witamin i składników mineralnych. Do najważniejszych należą: wit. C oraz B-karoten, a także wapń, potas, żelazo i siarka.

Zapewne witaminy te, jak i składniki mineralne mówią Wam już co nieco, bo (przynajmniej na moim blogu) wymieniane są one nagminnie, ale mimo to napiszę pokrótce za co są odpowiedzialne.

Witamina A nazywana jest witaminą skórno-oczno-nabłonkową, gdyż jej główną rolą jest odbudowa naskórka, błon oraz zapewnienie prawidłowego widzenia. Zapobiega ona wadom wzroku, wzmacnia go oraz utrzymuje jak najdłużej w pełnej sprawności. Witamina A znana jest również jako przeciwutleniacz, który ma rolę w podnoszeniu odporności organizmu i opóźnienie starzenia komórek organizmu. Dlaczego piszę o witaminie A? Bo por zawiera jej prowitaminę – B-karoten, który w organizmie przekształca się właśnie w witaminę A.

Witamina C słynna jest również z właściwości przeciwutleniających, dlatego tak cenna jest w okresie jesienno-zimowym. Wzmacnia układ odpornościowy i neutralizuje wolne rodniki, ale należy pamiętać, że jest ona bardzo wrażliwa na działanie wysokiej temperatury, dlatego produkty z dużą jej zawartością najlepiej zjadać na surowo.

Wapń co prawda łatwiej znaleźć w nabiale, zwłaszcza w jogurtach, maślance, kefirach, ale w warzywach również znajdziemy pewną jego ilość. Oprócz wpływu na kości i zęby, wapń ma również działanie poprawiające nastrój, co jest niezmiernie ważne w okresie jesienno-zimowym.

Potas głównie słynie z regulacji ciśnienia krwi, ale ma on wpływ podobny jak wapń – poprawia nastrój poprzez zminimalizowanie zmęczenia i poddenerwowania.

Żelazo wpływa na termoregulację, która odpowiada za prawidłową temperaturę ciała oraz zapobiega hipotermii (niskiej temperaturze ciała). Poprawia wydolność fizyczną oraz odpowiada za tworzenie krwinek, co ma ogromny wpływ na odporność organizmu.

Siarka co prawda bardziej słynie z poprawy urody, ale chyba każdy się ze mną zgodzi, że jest to wystarczający powód, aby por gościł na naszym stole coraz częściej. Jeśli nie, to zapoznam Was z tym nieco bliżej: siarka została nazwana pierwiastkiem piękności, gdyż jej głównym zadaniem jest regeneracja naskórka, a co za tym idzie hamowanie procesu starzenia. Siarka znakomicie oczyszcza również skórę, co jest pomocne przy leczeniu trądziku.

Poza wyżej wymienionymi składnikami odżywczymi, por ma również działanie:

  • wspomagające pracę serca
  • obniżające poziom cholesterolu „złego”
  • odtruwające przy różnorakich zatruciach pokarmowych
  • obniżające szkodliwe działanie leków
  • obniżające poziom cukru we krwi
  • moczopędne, co jest ważne przy infekcjach nerek, które jest często spotykane w czasie jesieni

Por można spożywać na surowo, gotowany i duszony, jednak najlepszy jest w postaci nie obrobionej, gdyż zachowuje wtedy najwięcej witamin. Jest lekkostrawny, dietetyczny i zasadotwórczy, co jest bardzo ważne w dzisiejszych czasach, gdyż często przeważają w naszej diecie produkty kwasotwórcze. Por znakomicie nadaje się na surówki, sałatki, do zup i sosów.
Aby złagodzić jego intensywny smak, można go lekko poddusić – straci on nieco na wartości, ale i tak pozostanie w nim taka ilość, która warta jest zachodu :)

Najprostsza sałatka z pora do obiadu:

  • 1 duży por
  • 2 średnie jabłka
  • szczypta soli
  • jogurt naturalny – wedle uznania

Pora pokroić w półksiężyce, posolić i ponacierać dłonią – wtedy por delikatnie zmięknie. Jabłka zetrzeć na tarce o dużych oczkach, dodać razem z jogurtem do pora i wymieszać.

25 przemyśleń na temat “Pora na pora – jedzmy na zdrowie!”

  1. janski pisze:

    Bardzo smaczne i zdrowe warzywo. Polecam jemyfit.blog.pl
    Pozdrawiamy.

    1. ~mkr pisze:

      Uwielbiam pora z jabłkiem i odrobiną majonezu

      Pozdrawiam
      http://mojekuchennerewelacje.blogspot.com

      1. ~Rondel pisze:

        por ma znakomite właściwości :) zobacz pomysły na pora z naszej strony

        http://ronddel.blogspot.com/search?q=danie+z+porem

        zapraszam do dołączenia bloga do naszego serwisu.
        Pozdrawiamy!

        1. kath pisze:

          Dziękuję za zaproszenie :)

    2. Uwielbiam smak pora, nadaje się on świetnie do sałatek, surówek i zup, przy tym jest bardzo zdrowy.
      Zapraszam na moją ulubioną zupę z pora:
      http://www.dobre-rady-pomoc.blogspot.nl/2014/09/zupa-krem-z-pora-rodem-z-hiszpanii.html
      pozdrawiam

  2. ~Ada pisze:

    nigdy nie przepadałam zbytnio za porem, jednak przekonałam się do niego właśnie ze względu na to, że jest zdrowy i teraz jem go ze smakiem :)

    1. ~marcia pisze:

      Ja nie uzywam soli do zadnych salatek ani do jedzenia

      1. kath pisze:

        I słusznie. Żywność jest tak nafaszerowana solą, że nie ma potrzeby jej stosować dodatkowo.

  3. ~karo48 pisze:

    U mnie robi się sałatkę z pora,kiszonego ogórka ,jajka na twardo i śmietany.Pycha.

  4. ~Wędkarz pisze:

    Kanapka z pomidorem i porem… Prosta i pyszna :)

  5. ~Grzyboworski pisze:

    Warzywo faktycznie mało polecane. Zdrowe i małokaloryczne. Polecam wszystkim.

  6. ~Obżarciuch pisze:

    Por to samo zdrowie. uwielbiam go w sałatkach nadaje im fajnego smaczku :) zapraszam Cię na prostą i smaczną sałatkę z porem

    http://oobzarciuch.blogspot.com/2014/08/saatka-z-porami.html

  7. ~kasia pisze:

    Polecam skorzystać z tych informacji zamieszczonych w tym artykule,
    zmienić swoje nawyki żywieniowe. Ja właśnie miałam z tym problem.
    Lubię mięso więc jadłam go prawie codziennie i to przeróżne.
    Mało owoców,warzyw, ryb, dużo mięsa i tuczące przekąski spowodowały u mnie nadwagę.
    Nie mogłam znaleźć odpowiedniej diety. Próbowałam różnych sposobów.
    Aż wreszcie ktoś polecił coś rewelacyjnego!(idealnafigura.com/gberes)
    Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te kg, wiem tylko ze nie głodowałam i jadłam ulubione moje potrawy
    a chudłam. Waga nie wróciła:)

  8. Smaczne zdrowe i przede wszystkim domowe…

  9. ~vbenita pisze:

    Przepis na smaczną surówkę:
    1 por, 2 marchewki, łyżeczka cukru, pół łyżeczki cytryny, łyżka śmietany 12%.
    Por przekroić wzdłuż i pokroić w piórka, marchew zetrzeć na grubych oczkach, posypać cukrem i odstawić na 10 min do rozpuszczenia cukru. Następnie dodać pokrojony por, całość skropić cytryną i dodać śmietanę. Surówka może być przygotowana na 2 godz. przed podaniem.

  10. ~Polenka pisze:

    Znalazłam ciekawy przepis na zupę porowo-rzepową http://gillianmckeith.pl/przepisy-gillian-mckeith/zupa-porowo-rzepowa/

  11. Por jest bardzo zdrowy, dlatego zapraszam na sałatkę 7 warstwową z ananasem i dużą ilością pora
    http://bulkazchlebem.pl/salatka-7-warstwowa-z-ananasem

    1. kath pisze:

      Bardzo podobną robi moja babcia, tylko dodaje tam kiełki i zamiast majonezu jest sos jogurtowy – bardzo dobra :)

  12. ~Pola Ris pisze:

    Moja mama robi podobną sałatkę, tylko bez jogurtu. Jest to raczej surówka: Pora kroi, soli, po chwili trochę ugniata z solą, by był bardziej miękki. Wciera jabłko. Dodaje olej, trochę soku z cytryny, cukier i sól do smaku. Ja uwielbiam tą surówkę i moja córeczka też. Spróbujcie, może i Wam zasmakuje.:)

    1. kath pisze:

      Z porem można sporo kombinować :) Sałatki, surówki… im więcej, tym lepiej ;)

  13. ~kasia pisze:

    Nie jest łatwo zdrowo się odżywiać, to wiąże się ze zmianą nawyków żywieniowych. Dawniej zawsze miałam z tym problem.Nie mogłam znaleźć odpowiedniej diety a od lat zmagałam się z moimi kg!. Brak mi było motywacji. Aż wreszcie znajoma poleciła coś rewelacyjnego!(idealnafigura.com/gberes).Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te kg, wiem tylko ze nie glodowalam i jadłam ulubione moje potrawy a chudłam. Waga nie wróciła:)

  14. ~kate pisze:

    Nie przepadam za porem, ale faktycznie chyba jest bogaty w wiele dobroczynnych składników :)
    Zapraszam http://photo-common-creative.blogspot.com/

  15. ~Ada pisze:

    Wyrobienie nawyków pomoże być fit i zdrowym :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>