Ranking batoników proteinowych

ranking-batonów-proteinowych-400x266

Ze względu na dużą popularność batoników proteinowych chciałam zrobić coś w rodzaju rankingu i ocenić poszczególne batony pod wieloma względami. Osobiście sprawdziłam tylko kilka takich batonów, dlatego zaczęłam szukać w sieci takich, których jeszcze nie próbowałam i… znalazłam cudownie przygotowany ranking na jednym z blogów (guiltfree.pl)! Nigdy nie zrobiłabym tego lepiej, dlatego pozwolę sobie przedstawić Wam ranking przygotowany przez założyciela tego właśnie bloga.

‚Post stanowi tłumaczenie artykułu autorstwa Bryana DiSanto z 13. Czerwca 2013 roku opublikowanego w serwisie leanitup.com pt. „The Protein Bar Power Rankings — 30 Popular Bars Torn Apart And Ranked”

ranking batonów proteinowych

Batony proteinowe to podstępne, groźne, małe chochliki. Mogą zwodzić Twój umysł grając w przebiegłe gry, niweczyć rezultaty diety (choć nikt ich o to nie podejrzewa!), a co gorsze – uprawiać sabotaż otwierając szeroko drzwi do napływu tłuszczu do Twojego organizmu.

Na pierwszy rzut oka pomysł szybkiej, wygodnej, wysokoproteinowej przekąski brzmi rewelacyjnie i ma same zalety. Należy jednak zburzyć tę idealistyczną wizję – większości batonów proteinowych bliżej jest do konstruowanych w laboratoriach chemicznych jądrowych prętów paliwowych, niż do jedzenia jako takiego. Ich główne składniki to syntetycznie przetworzona sieczka z wmieszaną w nie mieszanką białkową.

W większym lub mniejszym stopniu producenci windują zawartość białka w swoich batonach, aby zamaskować przytłaczająco wysoką zawartość tłuszczy nasyconych, cukru i sztucznych składników czających się w środku. Pomimo to niezmiennie chętnie wrzucamy proteinowe batony do swoich przełyków, nieskrępowanie, zupełnie, jak by były tzw. zdrową żywnością.

W rankingu uwzględniliśmy 30 batonów z proteinowego wszechświata oceniając je według różnych kryteriów:

  • profil składnikowy,
  • jakość zastosowanego białka,
  • % kalorii pochodzących z białka,
  • zawartość cukru, alkoholi cukrowych,
  • rodzaj użytych słodzików,
  • zawartość błonnika,
  • jakość występujących w batonie tłuszczy.

Z kryteriów oceniania WYŁĄCZYLIŚMY smak i zapach aby odfiltrować czynniki subiektywne; w ocenie uwzględniliśmy kompozycję kaloryczną (proporcje % pochodzenia kalorii) a nie wielkość batona, bo batony występują w różnych rozmiarach.

Batony uszeregowaliśmy w kolejności od ostatniego miejsca do pierwszego, według ich jakości, dzieląc je na 5 ogólnych kategorii:

  • Kategoria 1: Czyste źródła skumulowanej energii – nasz topowy wybór, crème de la crème, absolutnie najlepsze batony proteinowe na rynku; rekomendacja: kupuj na pudełka i trzymaj zapas w zanadrzu. To czyste pod względem składu magazynki energii do budowy mięśni.
  • Kategoria 2: Wyższa półka – nie aż tak nieskalane jak kategoria 1, ale to opcja wysokiej jakości i klasa sama w sobie. Wiadomo, że lepiej zjeść pełnowartościowy tradycyjny posiłek, ale są dobrym wyborem jako zdrowa przekąska lub często jadany baton potreningowy.
  • Kategoria 3: Towarzysze podróży – sięgaj po nie gdy cię przyciśnie; niezła opcja, gdy jesteś w biegu i coś cię zatrzyma – utkniesz na lotnisku albo służbowym kursie golfa i potrzebujesz napakowanej białkiem przekąski. Nie kupuj ich na zapas i jeśli masz wybór – zawsze wybieraj prawdziwe dobrze skomponowane posiłki.
  • Kategoria 4: Z braku laku – ostatnia deska ratunku gdy jesteś pod ścianą. Są jadalne w ramach ostateczności tylko jeśli nie masz w zanadrzu nic innego względnie zdrowego. Wyobraź sobie stację benzynową w szczerym polu albo niewielki spożywczak, jedyny otwarty o jedenastej wieczorem w obcym mieście. Nie kupuj ich zbyt aktywnie ani na zapas i NIE JEDZ ich regularnie.
  • Kategoria 5: Strefa nuklearnej zagłady – Nie. Wkładaj. Tego. Do. Ust. Te batony to batonowe śmieci albo ze względu na ubogi profil odżywczy, albo przez nawał sztucznych składników i substancji słodzących. NIGDY ich nie jedz. Lepiej sięgnij po Big Maca z McDonald’s.

Kilka innych uwag natury ogólnej o rankingu i batonach proteinowych:

  • Batony proteinowe zostały uszeregowane i skategoryzowane według ich przydatności jako codzienna, bogata w białko przekąska lub zamiennik posiłku; NIE ocenialiśmy ich jako źródła zwiększenia mocy, wytrzymałości ani jako przekąski zjadanej w trakcie posiłku.
  • Ranking uwzględnia najbardziej popularne batony powszechnie dostępne w USA na BodyBuilding.com, Amazon i w stacjonarnych sklepach spożywczych, dla kulturystów i ze zdrową żywnością, ceny podane za Amazon.com
  • Wskaźnik PPQ (predominant protein quality) jakości zastosowanego białka to najistotniejszy wskaźnik oceny całkowitej jakości batona i potencjału jego pozytywnego wpływu na organizm:

Izolat białka serwatkowego, hydroizolat serwatkowy i białko jaj kurzych uważane są za te o najwyższej jakości;
Koncentrat serwatkowy, mleko, ryż i kazeina uznawane są za dobrej jakości.
Białko sojowe i inne pochodzenia roślinnego są oceniane niekorzystnie, jako kiepskiej jakości.

  • Alkohole cukrowe są niezwykle popularnym składnikiem batonów proteinowych ( najczęściej sorbitol, maltitol, ksylitom i erytrytol); poliole to grupa substancji słodzących o obniżonej wartości kalorycznej używanych jako substytuty cukru i mających minimalny wpływ na windowanie poziomu cukru we krwi. Nadmiar polioli może wywoływać efekt przeczyszczający i niedogodności gastryczne (wzdęcia), szczególnie u osób cierpiących na zespół jelita nadwrażliwego. Najgorzej pod tym względem oceniany jest maltitol.

 

Start – zaczynamy od ostatniego miejsca

 

Kategoria 5: Strefa nuklearnej zagłady (numery 30 – 23)

Kategoria 4: Z braku laku (numery 22 – 16)

Kategoria 3: Towarzysze podróży (numery 15 – 9)

Kategoria 2: Wyższa półka (numery 8 – 5)

Kategoria 1: Czyste źródła skumulowanej energii (numery 4 – 1)

 

Podsumowanie:

 

źródło: http://blog.guiltfree.pl/2013/11/12/ranking-batonow-proteinowych/

2 przemyślenia na temat “Ranking batoników proteinowych”

  1. ~dawid pisze:

    dzięki za ten świetny ranking… na pewno się przyda :)

  2. ~kornelia pisze:

    bardzo przydatne zaetawienie! dziękuję:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>