Zdrowe przekąski dla dzieci – co zamiast chipsów i słodyczy?

jak-przekonac-dziecko-do-jedzenia-warzyw

Przygotowanie zdrowej przekąski dla dzieci to ciężki orzech do zgryzienia :) Sklepy uginają się od niezdrowych, wręcz szkodliwych przysmaków, po które dzieci tak chętnie sięgają, a przecież nie chcemy zatruwać młodego organizmu rakotwórczymi substancjami oraz nadmiarem tłuszczów nasyconych i cukrów prostych. Dlatego właśnie postanowiłam zebrać tutaj kilka pomysłów, które śmiało można wykorzystać jako pożywne przekąski dla dzieci, zastępując niezdrowe produkty. Pamiętajcie: niektóre produkty trzeba przemycać – czasem lepiej, żeby dziecko nie wiedziało co jest w środku i jak jest przygotowane ;)

#owocowy koktajl zamiast jogurtu owocowego

  • 1 szklanka jogurtu naturalnego
  • 1 szklanka owoców świeżych lub mrożonych
  • 1 łyżeczka miodu lub trzcinowego cukru

Kupne jogurty owocowe zawierają dużo białego cukru i barwników, a owoców mają znikomą ilość. Warto zatem przygotować taki jogurt samemu. Jeśli dziecko lubi gładkie jogurty, bez kawałków owoców, to wystarczy zmiksować wszystkie składniki na gładką masę. Jeśli natomiast lubi kawałki owoców, to połowę z nich można drobno pokroić i dorzucić do zmiksowanego koktajlu. Jakie owocowe wybrać? Te, które najbardziej dziecku smakują :) mogą to być truskawki, maliny, banany, kiwi, czy nawet brzoskwinie, a także różne mieszanki owocowe :) Ograniczamy w ten sposób podaż węglowodanów prostych oraz substancji chemicznych, a dodajemy mnóstwo witamin i błonnika.

#domowe ciasteczka zamiast kupnych

  • płatki owsiane
  • owoce suszone
  • orzechy
  • czekolada
  • jajko

Dokładne przepisy na przeróżne ciasteczka znajdziecie tutaj. A co mają w sobie te kupne? Przede wszystkim utwardzane tłuszcze roślinne, które mają udowodnione działanie rakotwórcze! Masę białego cukru, stabilizatorów oraz mało wartości odżywczych. Chcemy faszerować takim czymś dzieci? Zdecydowanie nie! Dlatego domowe ciasteczka to idealne wyjście. Frajdą będzie, jeśli przygotujemy ciasteczka razem z dziećmi :) Mogą one być rożnego kształtu, np. gwiazdki, czy słoneczka.

aspartame

#zapiekane bagietki z serem zamiast kupnych zapiekanek

  • bagietka pełnoziarnista lub bułki graham
  • ser żółty
  • pieczarki
  • szynka drobiowa wysokiej jakości

Kupne zapiekanki są z pszennego pieczywa, mają często szynki najgorszej jakości, czyli z dużą ilością konserwantów i tłuszczu, seropodobne coś i pieczarki, które nie wiemy, ile leżały w magazynach, bo są drobno posiekane i zmrożone. Domowe zapiekanki są z razowego pieczywa, ale nie z żytniego, by nie były zbyt twarde dla dzieci – najlepiej wybrać pieczywo graham. Ser żółty wybieramy prawdziwy, bez dodatku tłuszczu roślinnego. Szynka powinna być z jak najwyższą zawartością mięsa, bez całej gamy dodatków, jak to jest w przypadku tanich szynek (a raczej mielonek mięsnych), a pieczarki… no cóż – wybieramy te najładniejsze, najtwardsze i bez obić :) W ten sposób ograniczamy węglowodany proste, zmniejszamy zawartość niezdrowego tłuszczu oraz konserwantów, natomiast dostarczamy dziecku więcej witamin z grupy B, wapnia, błonnika oraz pełnowartościowego białka. Wystarczy ułożyć dodatki na bagietce i zapiec przez kilka minut, do momentu roztopienia sera.

#chipsy owocowe zamiast ziemniaczanych

  • owoce
  • ewentualnie serek twarogowy + przyprawy

Chipsy ziemniaczane nie wymagają chyba przedstawiania. Aby zapobiec dostarczenia dziecku niezdrowych tłuszczów i akryloamidu (substacji rakotórczej), który powstaje podczas produkcji chipsów, czy frytek, zastąpmy je chipsami owocowymi. Można je kupić w sklepie, ale często zawierają cukier, dlatego najlepiej zrobić je samemu. Wystarczy wybrać ulubione owoce dziecka, np. jabłko, gruszkę, banana, pokroić na cienkie plasterki i upiec. Przed upieczeniem można posypać delikatnie cynamonem, czy odrobiną cukru. Po upieczeniu są gotowe do spożycia, ale można wzbogacić je w dip :) Np. poprzez wymieszanie serka twarogowego naturalnego, np. Bieluch z przyprawami takimi jak cynamon, cukier trzcinowy, goździki. Gwarantuję frajdę również dla dorosłych :)

#krem orzechowy zamiast Nutelli i innych kupnych kremów kanapkowych

  • orzechy laskowe
  • czekolada mleczna

Na temat kupnych kremów rozpisałam się tutaj, dlatego odsyłam do mojego wpisu :) Znajdziecie tam kilka pomysłów na domowe kremy kanapkowe, które dostarczą znacznie więcej witamin i składników mineralnych oraz zdrowych tłuszczy. Wyeliminujemy natomiast utwardzone tłuszcze roślinne oraz ogromną ilość cukru.

#soki 100% zamiast napojów owocowych

  • sok 100% najlepiej z niezagęszczonego soku owocowego lub świeżo wyciśnięty
  • woda niegazowana

Mało kto wie, że należy uważnie czytać etykiety na kartonach. W sklepach dostępne są soki, nektary oraz napoje owocowe. Czym one się różnią? Wystarczy spojrzeć na skład :) Sok owocowy ma w składzie wyłącznie sok, natomiast nektary i napoje owocowe mają długą listę dodatków, a zwłaszcza cukru, syropu glukozowo-fruktozowego, konserwantów, barwników i stabilizatorów. Najlepszym wyjściem jest podanie dziecku świeżo wyciśniętego soku, np. z pomarańczy, czy jabłka. Nie wszyscy jednak mają na to czas i pieniądze, dlatego wyjściem są soki 100%. Często jednak są one przyrządzone z zagęszczonego soku owocowego, który również może zawierać cukier dodany (nie ujęty w składzie), dlatego najlepiej rozcieńczyć taki sok z wodą w ilości 3:1. Ograniczamy w ten sposób podaż cukru oraz, w przypadku eliminacji nektarów i napojów, substancji chemicznych.

Więcej pomysłów wkrótce :)

UWAGA! Pamiętajcie, że im wcześniej wszczepimy w dzieci zdrowe nawyki, tym lepiej :)

10 przemyśleń na temat “Zdrowe przekąski dla dzieci – co zamiast chipsów i słodyczy?”

  1. Fashionforyou pisze:

    Świetny blog :)
    http://fashionforyou-mm.blog.pl/
    zapraszam do mnie :)

  2. ~Kaciula pisze:

    Ja ostatnio odkryłam Monte snack, musze przyznać, że jestem miło zaskoczona, puszne połoczenie delikatnego kako,orzecha i śmowtankowego „wkładu”. to przekaska nie tylko dla dzieciaków, u mnie tez sie sprawdza.

    1. kath pisze:

      Monte Snack?
      Skład: tłuszcze roślinne (palma, kokos), mleko (22%), cukier, mąka pszenna, syrop glukozowo-fruktozowy, mleko w proszku pełne (3,4%), białka mleka, kakao w proszku o obniżonej zawartości tłuszczu (2,6%), jaja w proszku, skrobia, zmielone orzechy laskowe (1,2%), czekolada mleczna (zawiera soję) (0,5%), emulgatory: E471, lecytyna sojowa, substancje spulchniające: E 450, E 500, sól, aromat.
      Nie Nie i jeszcze raz Nie.
      W smaku dla dzieci jak najbardziej ok, ale nic dziwnego skoro w składzie sam cukier, olej palmowy, syrop glukozowo-fruktozowy, kilka E i aromaty niewiadomego pochodzenia…
      Mleko, czekolada, orzechy i kakao to niespełna 30%. Reszta to chemia, więc nie polecam.

  3. Bagietka i ciastka wyglądają najbardziej zachęcająco. Gdyby był czas, to bym wypróbowała…

    1. kath pisze:

      Takie ciastka można zrobić jednorazowo większą ilośc, np. na 5 dni, więc nie zajmuje to codziennie czasu :)

  4. ~bawełna pisze:

    Domowe zapiekanki to dobry pomysł, dają duże możliwości, można zrobić bułki plus ser,szynka, oliwki i domowy keczup.

  5. ~Ania.D. pisze:

    U nas się sprawdzają musy owocowe (z Holle) – szybkie i wygodne, dzieciakom na dwie porcje starczają, ja od razu zjadam całą tubkę ;p świetnie smakują i nie mają cukru – to jest dodatkowa zaleta dla dbających o figurę :)

  6. ~Joanna pisze:

    Dobre są też owocowe „chipsy”- suszone owoce, albo chrupki bezglutenowe. Znalazłam ostatnio fajny sklep tobio.pl i jest tam duży wybór zdrowych przekąsek.

  7. ~Zuza pisze:

    Witam :) Zaczynamy się zdrowo i świadomie odżywiać i ten blog bardzo pomaga mi komponować posiłki. Zdecydowaliśmy się na ten krok ze względu na obecne wszędzie konserwanty i inne składniki niewiadomego pochodzenia. We wszystkie przygotowania staram się zaangażować syna aby wiedział, że fajne posiłki można przygotować samemu, słowo „zdrowe” go nie przekonuje:) I tu moje pytanie: W ilu stopniach i jak długo zapiekać banany i jabłka? Pozdrawiam i dziękuję za skarbnicę wiedzy jaką jest Pani blog.

    1. kath pisze:

      Ogromnie się cieszę i dziękuję!
      Jabłka zapiekam 180 stopniach do momentu zarumienienia skórki, banany w nieco niższej temperaturze, ok. 150 stopni, aż skórka zczarnieje :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>